4- خاتمیت ( 19 صفحه )
1- پیامبران چه کسانی هستند و چه ماموریت هایی داشته اند
پیامبران ، افراد صالحی برای هدایت بشر
برای قومی خاص که دچار انحراف شده اند(پیامبران قبل از نوح)
برای تبلیغ شریعت پیامبران دارای کتاب( هود صالح لوط اسحاق اسماعیل یعقوب یوسف)
دارای شریعت و کتاب ( ابراهیم عیسی موسی محمد )
2- خاتمیت در قرآن چگونه بیان شده است؟
سوره احزاب آیه 40: محمد پدر هیچیک از مردان شما نیست ولی فرستاده خدا و خاتم پیامبران است و ...........
3- خاتمیت در احادیث را بیان نمائید.
پیامبر در جنگ تبوک به علی(ع): آیا نمی خواهی برای من به منزلت هارون برای موسی باشی؟ جز آنکه بعد من پیامبری نخواهد آمد
امام باقر (ع) نقل از پیامبر(ص) : ای مردم بدانید که پس از من پیامبر و آئین و سنت دیگری نخواهد آمد.
4- جهانی بودن و جاودانگی دین اسلام چگونه به اثبات میرسد؟
1- بگو ای مردم من فرستاده خدا بسوی همه شما هستم (اعراف 158)
2- ما تو را نفرستادیم مگر آنکه بشارت دهنده و بیم دهنده برای همه مردم باشی (سبا28)
3- و ما تورا نفرستادیم مگر مایه رحمت برای همه جهانیان (انبیا 107)
4- مکاتبه با پادشاهان و روسای قبایل ( مکاتیب الرسول ج 1 و 2)
5- به من این قرآن وحی شده تا بوسیله آن شما و هر که را به او میرسد انذار کنم (انعام 19)
6- این جز اندرز و قرآنی روشن نیست تا هر که را زنده است بیم دهد و گفتار خدا درباره کافران محقق گردد (یس69و70)
7- حلال محمد حلال الی یوم القیامه و حرامه حرام الی یوم القیامه ( اصول کافی ج3ص29)
5- جامعیت دین اسلام را شرح دهید.
برای اینکه دینی جهانی و خاتم باشد باید جامع باشد - توجه اسلام به همه جوانب مادی و معنوی زندگی انسان
6- مراتب دین را بیان نمائید.
همه پیامبران مردم را به یک دین فراخوانده اند و آن تسلیم در برابر خداوند است
7- حکمت ختم نبوت تبلیغی چیست؟
برای جلوگیری از تحریف بوده ولی در زمان پیامبر اسلام بشر به این بلوغ فکری میرسد که از میان خودشان افرادی جلوی تحریف را بگیرند
8- چگونه قوانین ثابت اسلام می تواند پاسخگوی نیازهای متغیر بشر باشد؟
نیازهای انسان دو گونه اند . ثابت و متغیر
ثابت مثل :
جسمانی مثل غذا و پوشاک
روحی مثل پرستش و احترام
اجتماعی مثل معاشرت و آزادی
متغیر مثل :
ابزار زندگی و کار در زمان های مختلف
9- ویژگی های سیستم قانونگذاری در اسلام و عناصر پویایی آن را بنویسید.
1- ورود عقل در سیستم قانونگذاری: عقل و کتاب و سنت و اجماع اگر عقل مصلحتی را کشف کند شرع هم حکمش همان است و برعکس
2- اجتهاد قوه محرکه اسلام : با اجتهاد میتوان میان تغییرات زمان و قوانین هماهنگی ایجاد کرد اقبال لاهوری ابن سینا ابن قیم جوزیه
3- مبتنی بودن احکام اسلامی بر مصالح و مفاسد واقعی : اهم و مهم مثل جواز لمس بدن نامحرم هنگام نجات تصادفی
4- توجه به احکام اولی و ثانوی
احکام اولیه قابل تغییر نیستند مثل: عبادات و حرمت قتل نفس و می گساری و خیانت
احکام ثانویه هنگام ضرورت تغییر می کند مثل: تقیه و اضطرار و اهم و مهم
5- عدم توجه به شکل و صورت ظاهری زندگی: زمانی اسب سواری و تیر اندازی مهم است و زمانی رانندگی و استفاده از سلاح پیشرفته
6- قوانین کنترل کننده: احکامی که حاکم بر احکام دیگر است مثل قائده لاضرر نمونه عدم وجوب وضو هنگام ضرر
7- اختیارات حکومت اسلامی: حکم حاکم فقط در احکام شرعی نیست و برای کل امورات جامعه است
**********************************************
5- قلمرو دین ( 25 صفحه )
1- ملاک تعیین قلمرو دین چیست؟ و از چه روش هایی میتوان استفاده کرد؟
2- دیدگاه اندیشمندان و دین پژوهان مسیحی غربی درباره قلمرو دین چیست؟
3- دیدگاه اسلام در مورد قلمرو دین چیست؟
4- روش برون دینی و اشکالات آن را بیان نمائید.
الف:
ب :
ج :
د :
5- روش درون دینی را توضیح دهید.
6- سکولاریسم را توضیح دهید.
7- دو رویکرد مطرح در خصوص قلمرو دین را توضیح دهید.
8- دیدگاه روان شناسان در انتظار بشر از دین چیست؟
9- بسیاری از جامعه شناسان کارکردهای روان شناختی دین را چگونه بین نموده اند.
الف :
ب :
ج :
10- علل و عوامل ظهور سکولاریسم را توضیح دهید.
1- محتوای متون دینی مسیحیت ( تفکیک دین و دولت):
2- فقدان قوانین اجتماعی و حکومتی در مسیحیت:
3- فساد مالی و اخلاقی در دستگاه کلیسا :
4- جزمیت ، مصونیت و خشونت کلیسا :
5- جنبش اصلاح دینی :
11- قلمرو دین از نظر اسلام را توضیح دهید.
12- تشخیص هدف و قلمرو دین اسلام با چه شیوه هایی قابل بررسی است؟
1-
2-
3-
4-
13- تفسیرهای گوناگون از هدف بعثت پیامبران را شرح دهید.
1- تفسیر دنیا گرایانه دعوت پیامبران :
روی سه هدف این جهانی متمرکز است.
یک : عدالت اجتماعی:
دو : رفاه و آبادنی این جهان :
سه : رهایی از اضطراب و رنج دائمی زندگی دنیوی :
نقد و ارزیابی :
الف :
ب :
ج :
د :
2- تفسیر آخرت گرایانه دعوت پیامبران :
3- تفسیر جامع گرایانه دعوت پیامبران :
14- دلایل نظریه جامع گرا را توضیح دهید.
الف : دلایل برون دینی
1- برهانهای فلسفی اثبات ضرورت نبوت :
2- تجربه ناپذیری حیات آدمی :
3- تعریف امامت :
ب : دلایل درون دینی
1- اهداف پیامبران در قرآن
یک : دعوت به پرستش خدا و توحید
دو : دعوت به معاد :
سه : تعلیم :
چهار : دعوت به تزکیه و تقوا :
پنج : آزادی انسان :
شش : عدالت اجتماعی :
هفت : اصلاح جامعه و مبارزه با مفاسد اجتماعی :
2- سیره عملی پیامبر اسلام :
3- جامعیت دین :
الف :
ب :
ج :
4- مهدویت و احیای دین :
*********************************************
6- اسلام و ادیان آسمانی دیگر ( 21 صفحه )
************************************************************************************************************************************
بخش دوم : امامت و مهدویت ( 39 صفحه )
بخش سوم : مرجعیت و ولایت در عصر غیبت ( 45 صفحه )